Dome noraida visus dzelzceļa Rail Baltica trašu variantus

Rūpīgi izvērtējot Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica tehniskās izpētes, ietekmes uz vidi, kā arī publiskās apspriešanas rezultātus, Ķekavas dome nolēma neatbalstīt pilnsabiedrības „RB Latvija” prezentācijas „Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums ID Nr. SAM 2012/12 TEN-T, Ķekavas novads” materiālos piedāvātos dzelzceļa trašu variantus D1(K), D1a(Ka), D1b(Kb).

 

Jau ziņots, ka viens no iespējamajiem pamattrases variantiem ieskicēts paralēli autoceļam A4 jeb Tallinas šosejai, šķērsojot Salaspils novadu, Daugavu un Daugmales pagasta teritoriju no ziemeļiem uz dienvidiem atbilstoši Daugmales teritorijas plānojumam, sākot no īpašumiem „Jaunbalgalvji” un „Vilbergi” Daugavas krastā (Daugmales pagastā) līdz īpašumam „Pilskalna mežs”. Tālāk trase turpinās cauri Baldones novadam. Atzars, kas šķērso Daugmali austrumu - rietumu virzienā ir paredzēts kravu pārvadājumiem, ievadam Rīgā uz ostu un lidostu. Ķekavas pagasta teritorijā dzelzceļš plānots paralēli autoceļam A5 (Salaspils – Babīte), turpinot iesākto trasi no Daugmales.

 

Kā alternatīva iepriekš minētajam ir pamattrases un kravu pārvadājumu variants no Olaines puses paralēli autoceļam A5, novirzoties Bauskas virzienā paralēli teritorijas plānojumā paredzētam Ķekavas apvedceļam.

 

Lai nozīmīgā lēmuma pieņemšanā iesaistītu novada iedzīvotājus un noskaidrotu viņu viedokli par ieceri būvēt dzelzceļa līniju, Ķekavas novada pašvaldība rīkoja publisko apspriešanu, kas ilga no 2014. gada 11. novembra līdz 5. decembrim. Šajā laikā tika apkopoti 264 iesniegumi ar iedzīvotāju viedokļiem.

 

Izvērtējot rezultātus, pārliecinoši priekšplānā izvirzījās argumenti pret visiem piedāvātajiem trašu variantiem. Iedzīvotāju izteiktos viedokļus nosacīti varētu sadalīt trīs daļās:

 

  1. Lielākā daļa iedzīvotāju uzskata, ka dzelzceļa izbūve nesniedz nekādus ieguvumus sabiedrībai, tieši pretēji, tiek paustas bažas par projekta realizāciju un mainīto sadzīvi. Tiks radīti papildus apgrūtinājumi, ierobežota pārvietošanās, piekļuve īpašumiem un zemes izmantošana lauksaimniecībai, troksnis, vilcienu radītā vibrācija, kas negatīvi ietekmēs būves, tiks ietekmēta uzņēmējdarbība, bīstamu kravu pārvadājumi, tiks skarti dzimtas īpašumi, izpostīta dabiskā vide.
  2. Izteikti priekšlikumi veikt pasākumus, lai mazinātu dzelzceļa trases negatīvo ietekmi. Novirzīt trases no ciemiem pa purvu un meža teritorijām, veidot skaņas aizturošas sienas, organizēt satiksmi, risināt jautājumus ar gruntsūdens līmeņu maiņu, veidot civilās aizsardzības plānu un citus pasākumus kar mazinātu dzelzceļa trases negatīvo ietekmi.
  3. Paustas bažas un neskaidrība, kompensācijas noteikšanas un izmaksas kārtībā par nekustamiem īpašumiem un būvēm, kā arī par aizsargjoslu, neērtību kompensāciju un nodokļu atlaidēm.

 

Iedzīvotāju iesniegtie priekšlikumi tika apkopoti un iesniegti Satiksmes ministrijai un projekta virzītājam pilnsabiedrībai „RB Latvija” ar lūgumu ņemt vērā iedzīvotāju izteiktos priekšlikumus un bažas.

 

Ķekavas novada pašvaldība atkārtoti vēlas uzsvērt, ka veiktā publiskā apspriešana bija pašvaldības organizēta.

 

Šī gada pirmajā ceturksnī, pēc pašvaldības rīcībā esošās informācijas, pilnsabiedrība „RB Latvija” organizēs publisko apspriešanu diviem pamattrases variantiem un diviem ievadiem Rīgā, kurā aicinām aktīvi piedalīties. Atgādinām, ka 2016. gada vidus ir plānotais termiņš, kad tiks noteikta dzelzceļa trases novietne.

 

Aicinām sekot līdz informācijai interneta vietnē www.kekavasnovads.lv un laikrakstā Ķekavas novads.

 

Sabiedrisko attiecību un

konsultatīvā atbalsta daļa

13.01.2015.

  Drukāt