Kultūras aģentūrā atklāj naudas izšķērdēšanu, Ķekavas novada dome novērš nelikumības

 Veicot Ķekavas novada pašvaldības kultūras aģentūras (ĶNKA) darbības, dokumentu un finanšu pārbaudi, Ķekavas novada dome atklājusi prettiesisku rīcību un pašvaldības naudas izšķērdēšanu. Ņemot vērā atklātos juridiskos un finansiālos pārkāpumus šodien, 27. septembrī, Ķekavas novada ārkārtas domes sēdē tika nolemts aģentūru likvidēt, izveidojot atsevišķus kultūras centrus Baložos, Ķekavā, Daugmalē un Tūrisma koordinācijas centru.  

 

 
Par ĶNKA likvidēšanu līdz 2013. gada 31. decembrim balsoja 8 deputātu, pret - 2, atturējās - 3, nepiedalījās – 1.
 
 
„Mēs kā tautas ievēlēti pārstāvji nedrīkstam pieļaut, ka Kultūras aģentūrā turpinās iepriekšējos gados pieļautā iedzīvotāju nodokļu naudas izšķērdēšana. Ar šodienas lēmumu, kas ir balstīts uz rūpīgu dokumentu un budžeta analīzi, Ķekavas novada dome pārtrauc un novērš vairākus gadus īstenotos juridiskos un finanšu pārkāpumus Kultūras aģentūrā. Šis lēmums ir arī atbilde tiem 1717 novada iedzīvotājiem, kuri 2011. gada aprīlī domei pieprasīja sakārtot kultūras jomu, taču diemžēl iepriekšējā dome Roberta Jurķa vadībā neuzskatīja par vajadzīgu viņiem atbildēt,” uzsver Ķekavas novada domes priekšsēdētājs Valts Variks.   
 
 
Izvērtējot Kultūras aģentūras dibināšanas lietderīgumu un darbības efektivitāti, dome secinājusi, ka centralizācijas rezultātā mākslīgi izveidots liels un smagnējs birokrātiskais aparāts. Tikai aģentūras biroja 14 administrācijas darbinieku algām gadā no pašvaldības budžeta izmaksāti 117 000 latu, kas ir nesalīdzināmi vairāk nekā pirms aģentūras izveides 2009. gadā.
 
 
Domei pēc izvērtēšanas ir pamatotas aizdomas par neizdevīgiem darījumiem, tā konstatējusi, ka, ilgstoši neapmaksājot rēķinus, ĶNKA 2013. gada budžets jau ir pārtērēts. Tāpat nav ievērotas Publisko iepirkumu likuma prasības par preču un pakalpojumu grupām, apmaksājot izdevumus, kas pārsniedz 3000 latu gadā, līdz ar to nav gūta pārliecība, ka izvēlētās firmas ir saimnieciski izdevīgākās. ĶNKA, neizstrādājot darba plānu, bija iespējams nekontrolēti izlietot pašvaldības finanšu līdzekļus.
 
 
Atbilstoši Publisko aģentūru likumam ĶNKA noteiktais juridiskais statuss kā publiskā aģentūra ierobežo pašvaldības iespējas kontrolēt piešķirto finansējumu, lai gan aģentūras budžetu pamatā veido tieši pašvaldības, tātad iedzīvotāju nodokļu nauda. Ņemot vērā Publisko aģentūru likumu, šāda reālā finansējuma piesaistes situācija Kultūras aģentūrā rada pamatotas šaubas par šīs iestādes tiesiskās formas pamatotību, jo aģentūras budžetu veido nevis tās pašu ienākumi no sniegtajiem pakalpojumiem, bet gan pašvaldības subsīdijas.
 
 
Kopš ĶNKA izveides 2009. gadā aģentūras budžets no 693 000 latiem palielināts ik gadu, šogad sasniedzot 913 000 latus. Šeit būtu jāuzsver, ka 2013. gada Kultūras aģentūras budžets varētu pieaugt pat līdz vienam miljonam latu, jo Kultūras aģentūrā „dzīvojot pāri saviem līdzekļiem” trūkst naudas aģentūras darbības nodrošināšanai līdz gada beigām, tai skaitā darbinieku algām. Līdz ar to dome būs spiesta vēl atrast un piešķirt papildus finansējumu.
 
 
 
„Tā kā pašvaldību kultūras organizācijas nekad nebūs spējīgas pastāvēt no gūtajiem ienākumiem, pašvaldības uzdevums ir nodrošināt kultūras pieejamību un kultūras patēriņa groza pieejamību. Tāpēc jo svarīgi ir netērēt lieki lielus līdzekļus, nodokļu maksātāju naudu, tik „uzpūsta” administratīvā aparāta eksistēšanā, bet piedāvāt regulāras un kvalitatīvas, dažādas kultūras izpausmes iespējas,” norāda Ķekavas novada domes Kultūras un sporta komitejas priekšsēdētājs, asociētais profesors Arvīds Platpers.  
 
 
Kultūras aģentūras lietderīgumu un darbības efektivitātes analīzē norādīts, ka ĶNKA ir nepārskatāma dokumentu aprites sistēma un ilgstoša ceļš no kultūras iestāžu darbinieka līdz tiešajam priekšniekam - lēmuma pieņēmējam. Līdz ar centralizēto kultūras sistēmu šobrīd tiek izskausta veselīga konkurence, jo četriem kultūras namiem nav patstāvīgu iespēju plānot sev aktuālo piedāvājumu, balstītu uz vietējām kultūrvides tradīcijām un prasībām. Centralizētā aģentūra uzspiež vienādu, šablonisku savu standartu, neiedziļinoties katras teritorijas specifikā un negatīvi izmanto un bauda savas varas pozīcijas, bez konkurences apstākļos, tērējot neadekvāti lielus līdzekļus vienveidīgiem kultūras produktiem visās administratīvajās teritorijās (vienādi koncerti, vienādās izrādes utt.).
 
 
 Saskaņā ar Ķekavas novada domes lēmumu par ĶNKA likvidēšanu, no 2014. gada 1. janvāra Ķekavas novadā tiek izveidoti:
 
Baložu pilsētas kultūras centrs:
Baložu pilsētas kultūras nams;
Baložu pilsētas bibliotēka (tās kompetencē ir Bibliotēku informācijas sistēmas ALISE uzturēšana un sistēmas darbības koordinēšana starp visām novada bibliotēkām).
 
Ķekavas pagasta kultūras centrs:
Ķekavas kultūras nams,
 Doles Tautas nams,
Katlakalna Tautas nams,
Ķekavas novadpētniecības muzeju,
Ķekavas bibliotēka,
Katlakalna bibliotēka.
 
Daugmales pagasta kultūras centrs:
Daugmales kultūras nodaļa,
Daugmales keramiķu radošās darbnīcas,
Daugmales bibliotēka.
 
Tūrisma koordinācijas centrs:
Tūrisma informācijas centru,
 
                                                                                                                      
Vineta Bērziņa
 
27.09.2013.
 
 
  Drukāt