Par radošo pieredzi Maltā

 

          Vēlos padalīties ar lielisku pieredzi!
 
          Šķiet ir lietas, kas mums nav pieejamas, par kurām varbūt sapņojam, varbūt esam izteikuši vēlmi – cik labi būtu, ja varētu.....Bet jautājums - Vai tu pats visu izdarīji, lai šo lietu sasniegtu, iegūtu, izbaudītu? Šī gada sākumā man nebija zināms, ka oktobrī došos lieliskā braucienā, kura galvenais mērķis ir iegūt jaunas zinšāsnas, jaunu pieredzi, padalīties ar savu esošo pieredzi, iegūt daudz jaunu draugu no dažādām Eiropas valstīm. Bet savās domās šādu vēlmi biju formulējusi. Un lūk – pateicoties Valsts Izglītības Attīstības aģentūrai (VIAA), http://www.viaa.gov.lv/lat/ šādas iespējas patiesībā ir daudz. Ir Eiropas fondu atbalstītas programmas, kurās var pieteikties praktiski ikviens, atrodot sev interesējošu jomu, kurā mācīties. Pieteicos uz Pedagogu profesionālās pilnveides programmu, un manu projektu atbalstīja. Izvēlētā aktivitāte – COMENIUS In-Service Training for Teachers and other Educational Staff (IST) „ Creativity and learning”. Kursu organizatori - zviedru kompānija „The Learning Teacher Network”, kas šāda veida apmācības rīko jau vairākus gadus. Mācības notika Maltā no 2.- 6. oktobrim un piedalījās 40 kursu dalībnieki no 14 dažādām valstīm. Jāatzīst, ja cilvēki domā līdzīgi, nav atšķirības kāda ir viņa dzimtā valoda, saprašanās ir lieliska. Mācības un savstarpējās sarunas notika angļu valodā.
 
          Mācību kursu galvenais mērķis bija sniegt gan teorētiskas, gan praktiskas zināšanas kā pilnveidot savu darba un mācību procesu izmantojot maksimāli radošu pieeju. Un šeit nav runa, ka šīs mācības derēja tikai radošajiem (domāts ar māksliniecisku ievirzi) skolotājiem, mūsu starpā bija vairāki angļu un vācu valodas skolotāji, ķīmiķis, sporta skolotāji, klašu audzinātāji, sociālie pedagogi, daži pirmsskolu pedagogi u.c. Un kā saprotams, radoša pieeja darbā noder ikvienam, kas strādā ar bērniem un jauniešiem. Pirms kursu uzsākšanas katram dalībniekam tika atsūtīts priekšsagatavošanās uzdevums, kas katram kalpoja par galveno jautājumu, kuram rodamas atbildes visa kursa laikā.
 
          Neliels teorētisks ieskats no radošā mācību procesa:
-        Radošums (creativity) ir koncepts, kas sevī ietver dažādas dzīves sfēras: māksla, kultūra, ekonomika, zinātne, politika, izglītība u.c.;
-        Bērnu un jauniešu izglītošanā pats svarīgakais ir saprast un pieņemt, ka praktiski visiem cilvēkiem piemīt spējas domāt un rīkoties radošā veidā;
-        Radošums ietekmē arī konverģento – loģisko, lineāro domāšanu un diverģento – atvērto, asociatīvo domāšanu;
-        Heinelts (Heinelt, 1974) radošumu raksturo kā spējas, spēkus un talantus, kurus mēs pielietojam lielākā vai mazākā mērā apvienojot ar tādiem terminiem kā intuīcija, iztēle, iedvesma, atjautība, orģinalitāte, kopā iegūstot produktīvu domāšanu, problēmrisinājumus un radošu fantāziju;
-        Kreativitātes (radošuma) modelis sevī ietver trīs kognitīvos komponentus:
 
  • atšķirīgu domāšanu un rīcību;
  • vispārējās zināšanas un domāšanas bāzi;
  • specifisku zināšanu bāzi un prasmes.
 
Kā arī trīs personības komponentus:
  • koncentrēšanos un apņēmību;
  • motivāciju;
  • atvērtību, toleranci pret neskaidro;
 
-        Radošai personībai piemīt:
 
  • Spējas atklāt un identificēt problēmas;
  • Spējas saglabāt toleranci frustrējošās situācijās;
  • Spējas radīt lielu daudzumu ideju vieglā manierē, it kā spēlējoties;
  • Fleksibilitāte rīcībā un atspoguļojumos;
  • Izcila enerģija;
  • Noteiktība spriedumos un vērtējumos;
  • Plašs zināšanu spektrs, atsevišķas nozares pārzinot padziļināti;
  • Spējas rast risinājumus radošā veidā (Guilford,1950,1980).
 
          Radošai, atšķirīgai domāšanai nepieciešama plaša domāšana, dziļa izpratne un padziļinātas zināšanas. Ātra izpratne, datu apstrāde un uzglabāšana īslaicīgajā atmiņā ir priekšnoteikumi plūstošai, fleksiblai un asociatīvai domāšanai. Analīze, pamatojums un loģiskā domāšana nepieciešama, lai sagatavotu nepieciešamo radošā procesa starta fāzei, kā arī kopā ar kritisko un vērtējošo domāšanu realizācijas un izvērtēšanas beigu fāzē. Dinamisks visu komponentu līdzsvars virza radošo procesu. Tas skaidro, kāpēc daudzi pētnieki runā par noteiktu inteleģences līmeni, kas nepieciešams augstam radošuma līmenim.
 
          Pastāv cieša sakarība starp mākslu, radošajiem procesiem skolās un vēlākajiem studentu mācību sasniegumiem akadēmijā (Cartterall,2009).
 
          Daži kvalitatīvas mācīšanās paradoksi:
Jo vairāk instrukciju un norādes------------------- jo mazāk iemācās;
Jo vairāk likumu un noteikumu ---------------------jo mazāka efektivitāte;
Jo vairāk subjektu/priekšmetu----------------------jo mazāk zināšanas;
Jo vairāk notiek vadīšana ---------------------------jo mazāka attīstība;
Jo vairāk notiek centrēšanās uz skolotāju --------jo mazāks efekts audzēkņiem!
         
          Kad mēs lietas darām nezinot, kāpēc to darām, tas ir tieši pretēji kreativitātei!
         
          Vēlos uzsvērt, ka šīs mācības man izrādījās ļoti vērtīgas. Tiku izvēlējusies kursu atbilstoši savai profesionālai darbībai un interesēm – strādāju PII „Zvaigznīte” kā radošā skolotāja māla nodarbībās un psiholoģe. Kā ieguvumus gribu minēt: vērtīgi mācību un darba materiāli, kuri tika nodoti gan drukātā, gan datu formātā; gan teorētiskie, gan praktiskie vingrinājumi kursu laikā; pieredzēt profesionāli un strukturēti organizētus kursus; klausīties profesionālos un kompetentos pasniedzējos; vienkopus satikt 40 dažādu tautību cilvēkus ar līdzīgām interesēm; interesants un aizraujoš darbs pozitīvā atmosfērā; atvērta komunikācija, viedokļu apmaiņa, diskusijas. Un visam pamatā – radoša un pozitīva domāšana!
 
          Šeit interneta adrese – lūdzu veltiet 3 minūtes sava laika, lai pavērotu radošas pieejas rezultātu!
  Drukāt